تأمین مالی از بازار سرمایه یکی از روهای تأمین مالی و اصلاح ساختار مالی در شرک&ها، افزایش سرمایه مباشد. افزایش سرمایه از طریق انتشار سهام جدید متواند با منابع سهامداران موجود انجام شود و یا با افزودن شرکای جدید به مجموعه سهامداری و سلب حق تقدم از سهامداران فعلی صورت پذیرد. در این فرآیند، سهامداران شرکت با جذب منابع مالی جدید و یا جلوگیری از خروج منابع فعلی، از مزاياي حاصل از اجرای طرهای پربازده منتفع مشوند. هچنين افزايش سرمايه باعث بهبود ساختار مالی و افزايش ظرفيت استقراض شركت می شود.منابع افزایش سرمایهمنابع افزایش سرمایه از محrlmهای مختلفی م‏تواند تأمین شود ازجمله موارد زیر:• آورده نقدی سهامداران• مطالبات و آورده نقدی سهامداران• سود انباشته• اندوخته طرح و توسعه• سایر اندوختها• مازاد تجدید ارزیابی دارایها.مراحل انجام افزایش سرمایهشرکهای سهامی عام با استفاده از خدمات مشاور عرضه با طی مراحل زیر متوانند مجوز افزایش سرمایه از سازمان بورس و اوراق بهادار را دریافت نمایند.• انعقاد قرارداد مشاور عرضه،• تهیه گزارش توجیهی افزایش سرمایه،• اخذ نظر حسابرس و بازرس قانونی شرکت در خصوص گزارش توجیهی،• تهیه بیانیه ثبت افزایش سرمایه،• اخذ مجوز افزایش سرمایه از سازمان بورس و اوراق بهادار،• تشکیل مجمع عمومی فوالعاده و تصویب افزایش سرمایه،• پذیرنویسی سهام ناشی از افزایش سرمایه (در صورت افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حاشده سهامداران)• ثبت افزایش سرمایه نزد مرجع ثبت شرکها.شرکهای تامین سرمایه با قبولی سمت مشاور و برپایه دانش و تخصص و تجره موجود، کلیه خدمات فوق را برای مشتریان انجام مدهند.تجارب تامین سرمایه سپهر در افزایش سرمایه شرکها:
ادامه مطلبدرعمل، فرآیندهای بسیار پیشرفته و تخصصی هستند که جنبها و پیامدهای گستردۀ مدیریتی، حقوقی، مالی، حسابداری، اجتماعی و سیاسی به دنبال دارند و در مواردی حتی سبب جابجایی و تغییرات زیادی در ارزش افزوده و ثروت افراد، شرکها و جامعه و نیز تغییر در کیفیت تخصیص منابع مشوند. ادغام و تملیک هنر ترکیب منابع، دارایها و برای استفاده کارا تر و ایجاد هافزایی است که عرصه فعالیت اصلی شرکهای تأمین سرمایه است. تاکنون بخهای خدمات و صنایع مبتنی بر دانش همچون بانکداری، بیمه و داروسازی به میزان بیشتری تحت تأثیر ادغاها و تملیها قرار گرفتاند.در حقوق شرکهای تجاری، ادغام در معنای اصطلاحی و در مفهوم موسع عبارت است از کنترل دو یا چند شرکت تجاری توسط یک شرکت تجاری، به ویژه شرکت سهامی.ادغام بین شرکها در انواع گوناگون امکاپذیر است:-ادغام افقی: عبارت است از ادغام دو شرکت که کار آها شبیه یکدیگر است و در یک رشته مشابه و ه سنخ فعالیت مکنند. برای مثال ادغام دو شرکت خودروسازی را متوان نمونای از ادغام افقی دانست. این نوع ادغام باعث افزایش سهم بازار این نوع محصول مشود.-ادغام عمودی: بیانگر ادغام دو شرکت است که فعالیت و محصول یکی از آها پینیاز فعالیت و محصول شرکت دیگر است. برای نمونه متوان به ادغام یک شرکت توزیع در شرکت تولید کننده محصولاتش اشاره نمود و یا ادغام دو شرکت که محصول نهایی یکی از آها، مواد اولیه تولیدات دیگری است.-ادغام مرتبط: به معنی ادغام دو شرکت است که فعالیت آها به همدیگر مربوط است. در این حالت، فعالیت یا محصول یک شرکت نه رقیب بلکه مکمل فعالیت یا شرکت دیگر است (مانند بانک و لیزینگ)-ادغام غیمرتبط: هرگاه دو شرکت با رشته فعالیت مختلف و غیرهمگون با یکدیگر ادغام شوند این ادغام از نوع غیر مرتبط تلقی مشود. مانند ادغام یک شرکت لوازم خانگی با یک شرکت پتروشیمیتملیزمانی که شرکت A بخشی از دارایها یا سهام شرکت B راخریداری مکند، در این فرآیند A متواند با خرید کل سهام و یا دارایهای شرکت B آن را منحل و تصفیه نماید. تملیک ممکن است دوستانه یا خصمانه صورت گیرد ولی بر خلاف ادغام، در تملیک معمولاً شرکها همچنان باقی ممانند و به موجودیت و فعالیت خود ادامه مدهند و لذا شرکت جدیدی نیز ایجاد نمشود.شیوهای متداول تملیک بر اساس روهای مختلفی صورت مگیرد که عبارتنداز:الف) خرید تمام یا بخشی از دارایهای یک شرکت (تملیک دارایها)در این روش، شرکت پیشنهاد دهنده تمام یا بخشی از دارایهای واقعی یا فیزیکی شرکت دیگر را خریداری مکند و آن را تحت تملک خود در مآورد.ب) خرید بخشی از سهام یک شرکت (تملیک سهام)در تملیک از طریق سهام، شرکت خریدار به اندازه کافی از سهام شرکت هدف را خریداری مکند تا بتواند اهداف کنترلی خود را در شرکت دنبال نماید.دلایل ایجاد ارزش از محل فرآیندهای ادغام و تملیک> هافزایی مالی و عملیاتی> مزایای مالیاتی> خریداری دارایها کمتر از ارزش جایگزینی آها> منافع تجدید ساختار شرکها> کاهش هزینهای نمایندگی> صرفجویهای اقتصادی> تعدیل نیروی انسانی> تغییرات مدیران
ادامه مطلبارزگذاری فرآیندی است که در آن ارزش جاری یک دارایی یا شرکت بر اساس مقایسه آن دارایی با دارایهای مشابه یا بر اساس ارزش فعلی متغیرهایی که بازده آتی دارایی به آن بستگی دارد تعیین مگردد. مفهوم ارزش و ارزگذاری از جمله مفاهیمی است که به کلیه فعالیهای مالی اعم از تأمین مالی، سرمایگذاری و مدیریت پرتفوی، امور مالی شرکها و تجدید ساختار مالی آها گره خورده و هر یک از این فعالیها به نوعی در بخشی از فرآیند فعالیت عملیاتی خود نیازمند ارزگذاری هستند. ارزگذاری اصولی و صحیح دارایها، نقش عمدای در تخصیص بهینه سرمایه ایفا مکند. در ارزگذاری تلاش مگردد با یکپارچه کردن مفاهیم و مدهای متنوع، ازجمله جریان نقدی تنزیل شده، تحلیل صورهای مالی، محاسبه نسبهای مالی، هزینه متوسط موزون سرمایه، قیمگذاری دارایهای سرمایای و سپر مالیاتی، به یک نتیجه واحد و دقیق، یعنی اندازگیری و مدیریت ارزدارایی مالی دست یافت؛ زیرا ارزگذاری مبنای کلیه تصمیمات سرمایگذاری در بازار سرمایه است.دلایل ارزگذاریمؤسسات اقتصادی به دلایل متفاوتی ممکن است نیازمند استفاده از خدمات ارزگذاری باشند، اهم این موارد به شرح زیر مباشد.ارزگذارى شرکهایى که قصد ورود به بورس یا فرابورس را دارند،ارزگذارى سهام شرکهاى بورسى جهت خرید و فروهاى بلوکىارزگذارى طرها و ایدها جهت سرمایگذارىارزگذارى جهت ادغام، تملیک و خرید اهرمى دارایىارزگذارى انواع دارایهاى فکرى و نامشهود شامل حق اختراع و علامت تجارىارزگذارى جهت تعیین قیمت پایه در مزایده عمومىتعیین ارزش جهت امور قضایى و پرداخت غرامتارزگذارى براى پرداخت مالیاتارزگذارى اوراق بهادار جهت مدیریت سبد دارایىارزگذاری برای توثیق سهامروهای ارزگذاریرویکرد درآمدی: ارزش شرکت با استفاده از خالص جریان وجوه نقد آتی و تنزیل آها به ارزش فعلی محاسبه م&شود.رویکرد بازار: ارزش شرکت با استفاده از مقایسه با دیگر شرکهاى مشابه در بازار تخمین زده مشود.رویکرد دارایی: ارزش شرکت با استفاده از هزینه جایگزینى دارایى منهاى میزان استهلاك فیزیکى و اقتصادى آها به دست مآید.رویکرد اختیار خرید: ارزش واقعى یک شرکت علاوه بر روهاى معمول ارزشگذارى به دلیل وجود اختیارها داراى ارزش مازاد مباشد.سوابق ارزگذاری تامین سرمایه سپهر
ادامه مطلب