تعامل شبکهای میان سازمان ها رویکرد حل مسائل صنایع
به گزارش روابط عمومی تامین سرمایه سپهر، نشستی با عنوان «حل مسائل صنعت با رویکرد تعاملات میان سازمانی» به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی با سخنرانی آقای دکتر مهدی ابراهیمی، آقای دکتر مهدی احمدی و آقای دکتر حامد دهقانان در روز یکشنبه مورخ 1402/09/19 واقع در سالن شهید مطهری این دانشگاه برگزار شد.
در ابتدای نشست، آقای دکتر ابراهیمی مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره تامین سرمایه سپهر به عنوان دبیر نشست، دنیای امروز را فضای رقابت شبکههای ارزش توصیف نمود که در کنار یکدیگر، امکان نیل به راهکارها را فراهم میآورند و لذا تعاملات شبکهای میان سازمانها رویکردی برای حل مسائل سازمانی و حتی فراسازمانی در سطح صنعت معرفی شد. وی افزود با استفاده از شبکه ارزش، ظرفیتهای مختلفی برای خلق مزیت رقابتی ایجاد می شوند که در لایه های گوناگونی شامل تعامل در اشتراک منابع سازمانی، اشتراک فرآیندهای زنجیره ارزش و تعامل در اشتراک جایگاه ها و ارزش پیشنهادی قابل تحصیل هستند. دکتر ابراهیمی یافتن راهکاری برای حل مشکلات صنایع را مسئله ای درخور توجه دانست و بیان داشت که بسیاری، با فرض اینکه مسائل در داخل سازمان قرار دارند، حل آنها را در گرو سطح کسب و کار و درون سازمان میدانند، حال آنکه دنیا به سمت الگویی در سطح شبکه پیش رفته است. امروزه توافقات بین المللی و منطقه ای، جناح بندی ها و امثالهم نمادی از شبکه های ارزش هستند و در سطح بین المللی، شاهد حضور شرکت های چند ملیتی هستیم که تعاملات میان سازمانی را به خوبی محقق نموده اند. دکتر ابراهیمی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه، اعتماد درون شبکه ای بین عناصر شبکه را عاملی مهم برای تحقق این رویکرد در بلندمدت دانست چرا که استفاده از منابع و دانش، بدون هم افزایی مورد انتظار، برای طرفین مخاطره آمیز تلقی میشود. وی همچنین به چگونگی حل و فصل تعارضات میان سازمانی در داخل شبکه به عنوان عامل کلیدی دیگر موفقیت تعاملات میان سازمانی اشاره کرد و افزود این مسائل از جمله عوامل بازدارنده ای بوده اند که موجب شده تعاملات و شبکههای سازمانهای ایرانی قابل توجه نباشد و در نتیجه، طرفهای مناسب نتوانسته اند یکدیگر را شناسایی نموده و از ظرفیتهای هم بهرهمند شوند. وی خاطر نشان ساخت که سازمانها از طریق ارتباطات مؤثر و چند سطحی، می توانند به جایگاه جدیدی دست یابند که ارزش پیشنهادی را ارتقا داده و مزایایی ایجاد نمایند که به طور کلی، سطح صنعت را ارتقا می دهد. آقای دکتر ابراهیمی همچنین بر ضرورت حرکت نگاه سازمانی از رقابت منفی و برتری جویی انفرادی که میتواند به اکوسیستمها آسیب وارد کند، به سوی تعامل و اشتراک به عنوان گفتمانی سازمانی تأکید نمود که برای تحقق آن پشتوانه هنجاری و حقوقی لازم است.
در ادامه نشست، آقای دکتر احمدی مشاور محترم وزیر اقتصاد و عضو هیئت مدیره شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران و تامین سرمایه سپهر خاطر نشان نمود برای تحقق تعاملات میان سازمانی ابتدا باید وجود مسئله و اهمیت تعاملات میان سازمانی و همچنین تبعات عدم بهره برداری از ظرفیتهای آنها شناسایی شده باشد. دومین نکته در این خصوص افزایش پیچیدگی روابط با بزرگ شدن تعاملات است که نحوه تعامل فراسازمانی باید در این خصوص تعریف شود. وی ایجاد بسترهای الکترونیک و مبتنی بر داده را گام مؤثری در شبکهسازی و اتصال بدنه سازمان ها حتی در سطوح کارشناسی دانست. ایشان در ادامه، تعارضات را عاملی طبیعی و مخل در عدم تحقق این رویکرد عنوان نمود و مدیریت آنها را از طریق تدوین اهداف مشترک و اعتمادسازی بهخصوص در ابعاد کسب و کاری و حقوقی قابل دستیابی دانست. آقای دکتر احمدی همچنین بیان داشت برای هنجارسازی تعاملات برون سازمانی، نوع نگاه به تعامل و نحوه بیان مسئلۀ آن باید تغییر کند به نحوی که ضمن تحلیل ذینفعان، طرفین تعامل را شامل شود.
در نشست مذکور آقای دکتر دهقانان عضو محترم هیئت مدیره شرکت گروه مدیریت سرمایهگذاری امید و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، به چرایی عدم تعامل میان عناصر صنعت پرداخت و در این خصوص بیان داشت که بیشتر سازمانها تعارض را اجتناب ناپذیر و در عین حال، تعامل پس از آن را ناممکن می دانند. وی افزود چنین برداشتی ناشی از همشکلیها است و تکرار اینگونه کنش و واکنش های سازمانی، بدل به فرهنگ شده است. اگر چه همشکلی تقلیدی با لحاظ رویکردهای مطلوب دنیا ما را بر آن می دارد که تعامل کنیم، اما همشکلی هنجاری در کشور، ما را بین دوراهی تعامل و عدم تعامل قرار می دهد. دکتر دهقانان خاطر نشان ساخت اگرچه منافع تعامل قابل استنتاج است اما نحوه تعریف افق و مرز سازمانها و عدم اطمینان به گونه ای بوده که تعامل فاقد توجیه شده است. از طرف دیگر محیط غیر رقابتی و شبه انحصاری، الزامی برای تعامل ایجاد نمی کند و لذا همشکلی اجباری هم در آن شکل نمی گیرد. ایشان در ادامه، راهکار بنیادی ایجاد شرایط الزام به تعامل بر اساس فراهم آوردن محیطی رقابتی، تعیین تکلیف و مدیریت تعارض منافع و رویه شفافسازی را رئوسی برای تحقق تعاملات میان سازمانی دانست.
شایان ذکر است نشست مذکور که در قالب سلسله نشستهای کمک به حل مشکلات کشور طی هفته پژوهش در دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، با استقبال دانشگاهیان به خصوص دانشجویان حوزههای تخصصی مرتبط در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری همراه بود.
به پروسه تعیین ارزش فعلی واقعی یک دارایی یا شرکت، ارزش گذاری گفته مشود. معمولاً روهای متنوعی برای این کار مورداستفاده قرار مگیرد، بعضها از این روها بصورت ذهنی انجام مشوند و برخی دیگر عینی هستند و از طریق روهای آماری و اقتصادسنجی به نتیجه مرسند.به عبارتی ارزگذاری فرآیندی است که در آن ارزش جاری یک دارایی یا شرکت بر اساس مقایسه آن دارایی با دارایهای مشابه یا بر اساس ارزش فعلی متغیرهایی که بازده آتی دارایی به آن بستگی دارد تعیین مگردد. مفهوم ارزش و ارزگذاری از جمله مفاهیمی است که به کلیه فعالیهای مالی اعم از تأمین مالی، سرمایگذاری و مدیریت پرتفوی، امور مالی شرکها و تجدید ساختار مالی آها گره خورده و هر یک از این فعالیها به نوعی در بخشی از فرآیند فعالیت عملیاتی خود نیازمند ارزگذاری هستند. ارزگذاری اصولی و صحیح دارایها، نقش عمدای در تخصیص بهینه سرمایه ایفا مکند. در ارزگذاری تلاش مگردد با یکپارچه کردن مفاهیم و مدهای متنوع، ازجمله جریان نقدی تنزیل شده، تحلیل صورهای مالی، محاسبه نسبهای مالی، هزینه متوسط موزون سرمایه، قیمگذاری دارایهای سرمایای و سپر مالیاتی، به یک نتیجه واحد و دقیق، یعنی اندازگیری و مدیریت ارزدارایی مالی دست یافت؛ زیرا ارزگذاری مبنای کلیه تصمیمات سرمایگذاری در بازار سرمایه است.دلایل ارزگذاریمؤسسات اقتصادی به دلایل متفاوتی ممکن است نیازمند استفاده از خدمات ارزگذاری باشند، اهم این موارد به شرح زیر مباشد.• ارزگذارى شرکهایى که قصد ورود به بورس یا فرابورس را دارند• ارزگذارى سهام شرکهاى بورسى جهت خرید و فروهاى بلوکى• ارزگذارى طرها و ایدها جهت سرمایگذارى• ارزگذارى جهت ادغام، تملیک و خرید اهرمى دارایى• ارزگذارى انواع دارایهاى فکرى و نامشهود شامل حق اختراع و علامت تجارى• ارزگذارى جهت تعیین قیمت پایه در مزایده عمومى• ارزگذارى براى پرداخت مالیات• ارزگذارى اوراق بهادار جهت مدیریت سبد دارایى• ارزگذاری برای توثیق سهام• تعیین ارزش جهت امور قضایى و پرداخت غرامتروهای ارزگذاریرویکرد درآمدی: ارزش شرکت با استفاده از خالص جریان وجوه نقد آتی و تنزیل آها به ارزش فعلی محاسبه م&شود.رویکرد بازار: ارزش شرکت با استفاده از مقایسه با دیگر شرکهاى مشابه در بازار تخمین زده مشود.رویکرد دارایی: ارزش شرکت با استفاده از هزینه جایگزینى دارایى منهاى میزان استهلاك فیزیکى و اقتصادى آها به دست مآید.رویکرد اختیار خرید: ارزش واقعى یک شرکت علاوه بر روهاى معمول ارزگذارى به دلیل وجود اختیارها داراى ارزش مازاد مباشد.از بدو تأسیس شرکت تأمین سرمایه سپهر (سال 1390) تا سال 1400، بیش از 12 پروژه ارزگذاری در صنایع مختلف در این شرکت به انجام رسیده که برخی از آها عبارتند از:توربین سازان نیکانپتروشیمی بوعلی سیناسرمایگذاری عمران و توسعه اوج سپهر اصفهانتوسعه مدیریت خوارزمیتوسعه صنایع و صادرات فارسسرمایگذاری گروه مالی سپهر صادراتموسسه مالی و اعتباری توسعهاقتصاد شهر طوبیسرمایه گذاری توسعه سپهر فارسریل پرداز نو آفرینسرمایه گذاری توسعه سپهر هشتمهلدینگ مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگیبیمه البرزخدمات پشتیبان صندوق بازنشستگیایران ترانسفوخدمات مدیریت صندوق بازنشستگیسیمان ارومیهکارگزاری صبا جهادسرمایگذاری غدیرنوآوران مدیریت صباپترو ثمین سپاهانواسپاری آتیه صبامبنا کارت آریاشرکت توس پیوندانرژی سپهرشرکت کارت ایرانپتروکیمیای ابن سیناپیک بادپاسیمان اردستانفولاد مبارکه اصفهانکارخانجات تولیدی تهرانآسان پرداخت پرشینصنایع آذرآبتوسعه فناوری اطلاعات خوارزمیتوسعه ساختمان سپهرپالایشگاه نفت اصفهانکارگزاری بانک صادرات ایرانسرمایrlm;گذاری خدمات نوین گردشگری سپهرجمپتروشیمی مرواریدپردازش اطلاعات مالی نوآوران امینکود شیمیایی لردگانشرکت فناوری و راحهای هوشمند سپهرپتروشیمی مسجد سلیمانتامین سرمایه دماوندکافه بازارنیروگاه سپهر زواره اصفهانگروه سرمایه گذاری مسکنشرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس)توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی پرداخت الکترونیک سپهر (پاس)سرمایه گذاری پارس آریانتامین سرمایه خلیج فارسموسسه تهران کلینیک تامین سرمایه دماوندسرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایرانشرکت پتروشیمی شازند (شاراک)
ادامه مطلبسرمایگذاران به منظور انجام سرمایگذاری آگاهانه، نیازمند اطلاع از ارزش شرکت یا ارزش اوراق بهاداری هستند که علاقه مند به سرمایگذاری در آها هستند. از سوی دیگر صاحبان کسب و کار و یا دارندگان اوراق بهادار که قصد فروش آن را دارند، ناگزیرند تا دارایهای خود را توسط مرجعی متخصص، بطرف و معتمد سایر فعالان اقتصادی ارزگذاری کنند. بخشی از نهادهای متولی نیز در راستای انجام وظایف محوّله خود، ازجمله فرآیند خصوصسازی، نیازمند استفاده از خدمات ارزگذاری شرکها یا اوراق بهادار هستند.واحد ارزگذاری و خدمات مشاوره مالی شرکت تأمین سرمایه سپهر بر پایه دانش و تخصص و تجربه تیم خود، مجموعای از خدمات مشاورای در حوزه مالی از جمله ارزگذاری انواع شرکها، طرها و پروژها، شرکهای دانش بنیان و استارتاها، مشاوره در حوزه ادغام و تملیک و فرآیند آن، مشاوره عرضه و پذیرش شرها در بورس و فرابورس، مشاوره در جهت ایجاد و تأسیس نهادهای مالی و انواع صندوها، پذیرنویسی اولیه شرکها و تهیه گزارشات امکاسنجی، طرح تجاری و تحلیل صنعت را ارائه منمایدخدمات این واحد 1- ارزگذاری2- عرضه و پذیرش3- ادغام و تملیک4- سایر خدمات
ادامه مطلبتوسعه ابزارهای مالی و بکارگیری روهای نوین تأمین مالی، رشد سریع بازار سرمایه را در ساهای اخیر ب دنبال داشتهاست. بدیترتیب بازار سرمایه توانسته در کنار بازار پول به تقویت و رشد بنگاهای اقتصادی و اجرای اثربخش سیاسهای مالی و پولی دولت، کمک شایان توجهی نماید.شرکها برای تأمین منابع مالی مورد نیاز خود متوانند از روهای نوین تأمین مالی در بازار سرمایه بهره ببرند. آشنایی با این فرآیندها و تشخیص روش مناسب تأمین مالی نیاز به تخصص مالی در حوزه بازار سرمایه خواهد داشت.ترسیم نقشه راه مناسب جهت تأمین منابع مالی بنگاه های اقتصادی از طریق بازار اوراق بهادار که تحت عنوان خدماتlaquo;مشاورۀ عرضraquo; شناخته مشود، یکی از خدمات اصلی شرکهای تأمین سرمایه است.
ادامه مطلب